A béka marad

A biológiával kapcsolatos tévhitek, félismeretek, félreértések tisztázása.

Ötletek

Ha bárki bárhol lát, olvas olyasmit, amiről úgy gondolja, érdemes lenne foglalkoznunk vele, vagy csak választ keres valamilyen biológiával kapcsolatos kérdésre, írjon az ng (kukac) akg (pont) hu címre és igyekszünk utánajárni és foglalkozni a témával.

Creative Commons

Creative Commons Licenc

Utolsó kommentek

Még a semmi sem kell!

2008.09.15. 11:00 - Nádori Gergely

Címkék: tudomány orvoslás

Újra fellángolt a vita a homeopátia körül. A Magyar Narancs augusztus 21-i száma közölt egy interjút Bóna Lászlóval, a homeopátiás tanácsadóval. A kritikai hozzáállás minimumát sem mutató cikkre reagált két héttel később Hraskó Gábor a Szkeptikus társaság ügyvezetője. Ez az utóbbi írás, úgy gondolom elég jól helyére teszi a homeopátiával kapcsolatos gondolatokat. Sok évvel ezelőtt magam is írtam egy (szerintem) objektív cikket erről a gyógymódról, ami után hihetetlen mennyiségű levelet kaptam. Főleg olyanoktól, akik bizonygatták mennyire hatásos a homeopátia. Ezek a beszámolók, noha nem kételkedem a valóságtartalmukban semmit nem jelentenek abból a szempontból, hogy mennyire hatékony a homeopátia. Azt ugyanis jelen ismeretink szerint csak a kontrollált kettős vak tesztek tudják eldönteni. Erről már részletesebben volt szó itt a blogban is.

Mégis mi okozhatja azt, hogy egy gyógymód, amit semmilyen tudományos bizonyíték nem támaszt alá működik? Ennek egyik lehetséges magyarázata a placebo hatás. A XX. század eleje óta ismert tény, hogy olyan gyógyszerek, amik semmiféle hatóanyagot nem tartalmaznak képesek gyógyhatást kiváltani. Későbbi vizsgálatok kimutatták azt is, hogy a gyógyhatás nagyobb, ha az orvos sem tudja, hogy hatástalan gyógyszert ad be és akkor is, ha a placebo nagyon sokba kerül. Működik a placebo a kisbabákon és kutyákon is, akik nagyon jól tudnak reagálni a köröttük levő felnőttek elvárásaira, hangulatára.

A placebo hatás kialakulását sok elméálet próbálja magyarázni. Az egyik szerint klasszikus pavlovi reflexről van szó. Agyunk megtanulja, hogy a gyógyszer használ és az elvárásnak megfelelően is viselkedik, ahogy a kutya is nyáladzani kezd a csengő hallatán. Ezt bizonyítja az is, hogy ha előtte hatóanyagot tartalmazó gyógyszer kap az illető egy időn át, akkor jobban működik a placebo is. Egy másik elmélet szerint legalábbis a fájdalomcsillapítás esetében a placebo az agy saját fájdalomcsillapító rendszerét aktivizálja. Ezek az úgynevezett endorfinok a morfiumhoz hasonló hatásúak és általában extrém igénybevétel, nagy megterhelés esetében termelődnek. Kiderült, hogy ha más kémiai anyagokkal blokkolják az endorfin receptorok működését, akkor nem hat a placebo. Ma már azt is jól tudjuk, hogy az indegrendszernek jelentős hatása van az immunrendszerre. Egyes ingerületátvivő anyagok (olyanok, melyek például a depresszióban termelődnek) csökkentik az immunrendszer hatását. Azt is tudjuk, hogy a pszichés folyamatoknak nagyon nagy hatása lehet a test működésére. Az orosz neurológus Lúrija híres esete volt S. az emlékezőművész, aki képes volt a két kezén a bőr hőmérséklete között akár több foknyi különbséget is előidézni egyszerűen csak azzal, hogy elképzelte, hogy az egyiket tűzbe tartja a másikat pedig jeges vízbe mártja.

Jellemző az is, hogy a placebo elsősorban az olyan betegségek esetében működnek jól, ahol nagy az állapot megítélésének szubjektív faktora. Ilyen lehet a fejfájás, hátfájás, depresszió, nátha, reumás fájdalom. Ezek azok, amikre a különféle alternatív gyógymódokat gyakran ajánlják is. Az olyan betegségeknél, ahol a megítélésben nem sok tere van a szubjektivitásnak (tüdőgyulladás, üszkösödés, szívinfarktus) sokkal kevesebbszer kerül elő az alternatív medicína.

A sokféle placebohatást vizsgáló kutatásban azonban egy érdekes közös pont volt. A vizsgált személyek minden esetben jól elkülöníthetően voltak két csoportra oszthatók, azokra, akikre hat a placebo és azokra, akikre nem. Ugyanígy van ez a homeopátiával is.

A bejegyzés trackback címe:

https://beka.blog.hu/api/trackback/id/tr11664108

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

movhu 2008.09.19. 15:14:04

Egyszer egyik kedves ismerősöm csodálkozott, hogy a kétéves gyerekére semmilyen hatást nem gyakorolt a homeopátiás gyógyszer. Gyanítom rám se sokat gyakorolna :)

petya a barátságos :) 2008.09.19. 15:37:59

Arra mi a magyarázat, hogy csecsemőn is működik? Pedig én sem hittem benne.

ern0 · http://linkbroker.hu/ 2008.09.19. 15:38:36

Mert egy gyilkos vagy, el akarod venni az emberektől a gyógyulás lehetőségét!

A homeopátia jól jellemzi a mai emberek gondolkodásmódját.

1. Mindenkinek bejön, hogy transzcendens húrokat penget, már-már okkult, de mindenképpen new age-es színezetű: nem csak a csúnya hideg-rideg materialista valóság van, hanem valami más, több, amit nem lehet derékszögű vonalzóval kimérni. Felsőbb erőket mozgatunk meg.

2. Mindazonáltal egyszerű: ami bajod van, azt kell keresni. Könnyezel, mert allergiás vagy? Akkor hagyma a gyógymód, mert attól is könnyezel. Szemben a gyógyszerekkel, amelyek hatásmechanizmusának a megértéséhez legalább alapszintű biológiai ismeretek szükségesek.

3. Tuti. A tudomány is mindig ódzkodik kimondani bonyolult dolgok esetében, hogy így meg így lesz. A gyógyszer sem azt mondja, hogy megszűnik a fejfájásod, hanem hogy a paracetamol így meg így hat, ezért ez meg ez történik. Na meg a mellékhatások, hát az is, micsoda vircsaft.

4. Mindazonáltal tudományosos: hígitunk, keverünk, nincsen benne molekula, csak információ, hűha, ez igen. Ne zavarjon, hogy tökéletesen hülyeség, a többi tudományos szöveg se jobb, leszámítva azt, hogy azoknak van értelmük, de hát azzal ki törődik.

5. Az egészség a legfontosabb. Mindenképpen találkozol vele. Ha ugyanez hangszer lenne, akkor csak a zenészeket érdekelné, ha építőanyag, akkor csak az építkezőket, de így mindenkit elér.

6. Termék: pénzt lehet belőle csinálni, nem csak hobbyból tolják, mint mondjuk a rovásírást, és az nem is terjedt el annyira.

7. Nemzetközi, nem nyelv- vagy kultúra-specifikus, de legalábbis a zsidó-keresztény atlanti világ egészét képes meghódítani.

8. Protest: a bürokratikus, nagyképű, körülményes orvoslás ellennében nyújt kedves egyszerű stb. alternatívát.

Egyszerűen tökéletes. Ha találnánk valami más dolgot, ami hasonlóan jó paraméterekkel bír, megvehetnénk belőle a Gellért-hegyet.

loko 2008.09.19. 15:39:26

hi, én tényleg nem hiszek a homeopátiás gyógyszerekben. ellenben az allergiámra kipróbáltam és működik. másra mondjuk nem jó, de az allergiára bevált (pollen). hozzátenném, hogy állítólag az a lényegm hogy kis koncentrátumban tartalmazza a szer az allergiát kiváltó anygat, így ha időben el kezdjük szedni "hozzászokik" a szervezet és már nem reagál oylan hevesen.

Csavarhúzós 2008.09.19. 15:42:18

Egy indok kimaradt. Például volt nekem egy makacs térdfájásom szedtem rá cápauszony kivonatot, meg minden marhaságot, de nem használt. Aztán tudjátok mitől múlt el?
Hát csak úgy magától elmúlt, mikor éppen semmit se szedtem. De ha éppen szedtem volna egy homeopátiás szert (ha nem olvastam volna Nádori remek cikkét...) akkor nyilván annak tulajdonítom a csodás gyógyulást.
Szóval a legtöbb betegség magától elmúlik, és az ember hajlamos az éppen alkalmazott gyógymódnak tulajdonítani a hatást, de ez egyedi esetben sosincs bizonyítva, mert nincs kontroll. Ezért mindig lesznek divatos szerek, amiknek az emberek újabb és újabb csodás hatását fedezik fel.
Régebben a rádioaktivitás volt is "természetgyógyászati" sláger. Itt van például egy rádioaktív szappan, ami sugárzásával masszírozza a fogínyt:
www.orau.org/ptp/collection/quackcures/toothpaste.htm

Ha meg éppen nem használ, az a hívőnek nem arra bizonyíték, hogy nincs gyógyhatás, legfeljebb hogy nem elég erős, vagy ebben a speciális esetben nem hat.

ern0 · http://linkbroker.hu/ 2008.09.19. 15:45:26

9: Nem szezonális, örök.

10. Nem igényel erőfeszítést, hogy csináld. Veszel egy könyvet (2000 Ft), és már szakértő vagy, 300 Ft-ért kapsz egy adag cukorgolyót, adhatod a gyerekednek a náthára.

11. Jót teszel másoknak. Jó ember vagy, és nemcsak szépen beszélsz, hanem cselekszel is, másokat gyógyítasz.

ern0 · http://linkbroker.hu/ 2008.09.19. 15:49:25

loko: Ami kis mennyiségben tartalmazza a betegséget, az a vakcina, és még a betegség előtt adják be, és picit meg is betegszel tőle, de az immunrendszered legyőzi a gyenge kórt, és ha jön egy teljes erejű betegség, már nem nulláról kezdi a harcot.

A homeopátiás szer nem tartalmaz semennyi hatóanyagot sem, annyira felhigítják.

MP33PORTAL · http://downlinkz.com 2008.09.19. 15:53:56

Vegyetek be Algopirint. Az mindenre jó XD . Kivéve fosatásra, de arra meg ott a jóöreg kannás bor és a tej megfelelő keveréke. XD

Csavarhúzós 2008.09.19. 15:55:55

Jaj, nem rádioaktív szappan van a linken (azt a Koestler Artúr apja gyártotta Pesten), hanem rádioaktív fogkrém....

tl 2008.09.19. 15:58:32

a MANCS cikk szánalmasan gyenge volt.. még PR cikknek is

Joaquin 2008.09.19. 16:04:23

petya a barátságos :) 2008.09.19. 15:37:59
1.)A gyerek minden információját a környezetének reakcióiból szedi, vegytiszta Pavlovi reflexeken keresztül. Bonyolultabb összefüggések felismerésére nem képes, viszont nagyon fontos neki a szülei véleménye: anyuka odaadja a gyógyszert, utána mosolyog - ez már elég egy gyereknek, hogy kevesebbet sírjon.
2.) A kisbabák nem nagyon tudják elmondani, hogy hatott-e nekik, vagy nem. Ha fáj a hasa és sír, akkor kap egy homeopátiás gyógyszert és ez nem tetszik neki, ugyanúgy nem fog (annyit) sírni - hisz a "tapasztalatai" azt mondatják vele, úgy sem fog semmi sem történni (rosszabb esetben még kap is egy rossz izű golyót).
3.) Előbb utóbb úgyis elmúlik a fájdalma. Ha ez alatt végig adagolod neki a c-vitamint, akarom mondani homeopátiás gyógyszert, akkor annak fogod tulajdonítani a hatást.
4.) Ha adtál már gyógyszert a gyereknek, ami használt, ugyanúgy kialakul nála a placebo a korábban kialakult Pavlovi reflexek miatt, mint egy felnőttnél - ebben a szempontból a felnőtt és a csecsemő elméje nem különbözik.
Láthatod: csecsemők esetén (a 4. pont kivételével) a szülőt veri át a homeopátia, de ez pont elég, hisz ő veszi meg. Az analógia kutyára is érvényes. De pl. egy macska nem érzékeny a környezetében élő emberek reakcióira, így ha náluk is kimutatnák, az egy fokkal meggyőzőbb lenne. Ilyenről azonban nem tudok.

tanuki 2008.09.19. 16:10:57

a zuboly viszont fergeteges :D

üldözésimániás 2008.09.19. 16:16:23

És ti elhiszitek, hogy az Aspirinben az van, ami rá van írva?
Honnan tudjátok, hogy nem indonéz cúnamiárvák papucsából készül titokban? Esetleg kidobott barbibabákból?

Elhiszitek, hogy az van benne, amiről elhiszitek, hogy meggyógyít, ezért hat!!!!

Persze, meg mint a reklámban, odamászik a fájdalomhoz a gyógyszer, pont oda, és aztán jönnek a pomogácsok, és jól szétverik a fájdalmat, odasóznak nekije, e!

Zsuzska 2008.09.19. 16:21:58

Elfelejtette a cikk megemlíteni, hogy a homeopátia az embert a különböző betegségeivel együtt, egészben személi, összefüggéseket keres különböző tünetek közt. Hogy mondjak egy példát, az igen gyakori PCOS megbetegedés hátterében (aki nem tudja, policisztás ovárium, nincs tüszőérés, a nő nem tud teherbe esni) igen gyakran inzulinrezisztencia áll. Csak körül kell nézni a neten, rengeteg nő van, aki arról blogol, h ogy többszöri inszemináción esett át, mindeféle injekciót kapott, de csak nem sikerült teherbe esnie, végül kiderült, hogy inzulinrezisztencia, ami viszont sokkal szelidebb módszerekkel kezelhető, mint az injekciózás, sokadszori próbáékozás a lombikkal, stb., azonkívül lelkileg sem olyan megterhelő. Én nekem meggyőzőnek hangzik, hogy ha nem csak egy-egy izolált tünetre koncentrálunk, akkor sikeresebb lehet a gyógyítás. A fenti problémában amúgy nem vagyok érintett, és homeopata sem vagyok, csupán egy beteg, akinek a problémájára az orvostudomány csak tüneti kezelést tud nyújtani, műtétek formájában.
Én szeretem a leleplező cikkeket, sőt, ezt a blogot is nagy érdeklődéssel olvasom, néhány korábbi cikk kifejezetten tetszett, de attól tartok, ebben az esetben nem járt nagyon utána a dolgoknak a bejegyzés írója.

üldözésimániás 2008.09.19. 16:22:06

Na meg az a szegény alpesi bácsi is elvesztette a mellékkeresetét. Mert amióta fasztum géllel keni a derekát, nem fáj neki, és nem tud mit mondani a túrázóknak. Akik meg jól megáznak. Azt meg ki akar? Úgyhogy inkább máshol mászkálnak. Ezzel kiesés okoznak az osztrák turizmusnak.

Nádori Gergely 2008.09.19. 16:32:35

Kedves Zsuzska,

Szerintem én nem írtam egy szót sem az úgy nevezett holisztikus gyógyászatról, ami egészben próbálja szemlélni az embert. A te példád azonban még azt sem mutatja be jól, pusztán arról szól, hogy egy adott tünetcsoportnak kiderült, hogy más az oka és ezért a gyógymódja is, mint amit korábban gondoltak. Ugyanez történt a gyomorfekéllyel is, amiről hosszú ideig mondták, hogy a stressz meg a táplálkozás miazmás okozza és az egyetlen gyógymódja az operáció volt. Egészen addig, amíg két ausztrál orvos ki nem derítette, hogy a gyomorban is élhet baktérium és az okozza a fekélyt. Azóta a fekély egyszerű antibiotikumos kúrával gyógyítható. Kaptak is ezért a felfedezésért Nobel-díjat.
A homeopátia is holisztikus szemléletűnek vallja magát (bár azt nem tudom, hogy az Oscilicocconium hirdetések, ami szerint ezt kell a náthára szedni, mennyiben holisztikus szemléletűek), de nem ez vele a baj, hanem az, hogy kontrollált vizsgálatok szerint nem működik jobban, mint a placebo.

Hippo 2008.09.19. 16:40:35

Soha nem akartam homeopatikával bármit is kezdeni, de amikor a 6 antibiotikumot eszi a 2 hónapon belül gyerek akkor normális ember elgondolki azon hogy mi marad az immunrendzseréből.

Nem állítom hogy használ a homeopátia, de van egy pár betegség amiből allopátiás gyógyszerrel egy hét amig meggyógyulsz, gyógyszer nélkül meg 7 nap.

Az mai fejlett orvostudomány sajnos az esetek nagy százalékában tüneteket kezel anélkül hogy a belső folyamatokat teljesen értené. (ezzel a homeopátia sincs másképpen!).

Ha ezt el tudjuk fogandi akkor igenis elfogadható hogy egyesek csavarhúzóval szeretnek képletesen mondva órát szerlni és nem 10 kg samukalapáccsal.

Vannak azonban nyilván olyan esetek amikor felesleges sőt veszélyes is finomkodni.

András 2008.09.19. 16:46:27

Nekem a kutyáim gyógyultak meg homeopátiás kezeléssel, súlyos betegségekből. Pedig a kutya nem tudta, hogy mit kap. Placebo kizárva!

Zsuzska 2008.09.19. 16:46:41

Ismer ilyen kontrollált vizsgálatokat? Hol lehet róluk olvasni?
Nem általánosságban kérdem, hanem konkrétan - X pronléma,
milyen gyógymódok, milyen kontrollcsoport... tényleg érdekelne, bár ettől még nem gondolom másképp: a holiszikus szemlélet az, ami a homeopátia vitathatatlan előnye a hagyományos orvoslással szemben - és emiatt gondolom azt, hogy nem kell feltétlen lebecsülni a hatását.
Egyébként csak halkan kérdem, ha valaki placebotól vagy homeopátiás szertől gyógyul meg valamiből, (akár rákból, ilyen történetet is ismerek), akkor az miért kevésbé nagy szó, mint ha a hagyományos terápia gyógyítja meg?

Visszatérve a felvetett problémára a PCOS-sel, annak ellenére, hogy rájöttek arra, hogy a háttérben inzulinrezisztencia húzódik, mégis csomó nőn "kísérletezik" tovább a hagyományos gyógyászat a teherbeesés érdekében, anélkül, hogy elküldenék egy terheléses vércukor vizsgálatra. Vajon miért?

Zsuzska 2008.09.19. 16:47:36

Na igen. Andrásnál a pont :)

Bimbóu 2008.09.19. 16:53:24

na jó, ne is próbáljátok elhitetni velem, hogy a cheeroke hajtampon nem müködik! ez egyszerűen nem igaz, mert biztosan működik, csak nyilván nem mindenki menstruál...és ez a baj?

picco 2008.09.19. 16:55:46

amióta az én kutyám homeopátiás cuccot nyomatja, nem nyalogatja a heréit! feltételezem, hogy meggyógyult a herenyalogatásból!

blaise 2008.09.19. 16:59:00

Kedves Zsuzska, ha az orvos PCOS mellett nem vesz eszre egy inzulinrezisztenciat, ott nem a hagyomanyos gyogyaszat elegtelensege nyilvanul meg, hanem orvosi muhiba tortent! Ne beszeljunk mar kerem itt suletlensegeket! Mindennek tetejeben, ha valaki azt allitja a modern gyogyaszat szinten nem holisztikus, szamarabb a lonal... Lehetnek rosszabb meg jobb orvosok, de felteszem ez a holisztikus homeopataknal is igy van, akik, ugy latszik a netrol tajekozodva is kepesek gyogyitasra... :)

blaise 2008.09.19. 17:06:21

Hja, a pollen-keszitmeny az mitol homeopatias? Az USA-ban Nematoda (belfereg) petet adnak allergiara, az elve ugyanaz, mint a pollennel. Kitunoen mukodik, kerdezze meg immunologusat hogy hogyan. Csak nem tudom mitol lett homeopatias az, amit a modern gyogyaszat sok munkabol es sok penzbol teremt meg.

Zsuzska 2008.09.19. 17:17:41

"ez a holisztikus homeopataknal is igy van, akik, ugy latszik a netrol tajekozodva is kepesek gyogyitasra... :) "

Kedves Blaise, nem rám gondolt, ugye? az előbb írtam, hogy nem vagyok homeopata. azt meg nem tudom, miből szűrte le, hogy valakik a netről tájékozódva gyógyítanak. Nagy bátorság kell hozzá, annyi bizonyos.

Egyébként meg egy rossz szavam nincs az orvosokra, nem is volt, sőt, kifejezetten elismerő véleményem van az orvosaimról, és követem a tanácsaikat.

Joepardy 2008.09.19. 17:24:36

először elvittem a kutyámat szemészetre mert hályog lett a szemén olyan formában, amely az állatorvos (és a neten talált információ) szerint gyógyíthatalan. Nem adtak semmit elküldtek, azt mondták vak marad.. Utána elvittem az ismerős állatdokihoz, aki homeopátiával is gyógyít. Eddig csak normál gyógyszert adott kutyáiknak (oltás stb), ő adott egy homeopátiás szert és azt mondta: kis kutya,most szakítottuk el a családjától, mondhantná ezoterikusan, hogy nem akar látni minket, de inkább azt mondja: a félelem hatására olyan vegyi anyagok szabadulnak fel a szervezetében,amelyek lerakódnak és kicsapódnak a szem vékony ereiben többek között(kb). 1 hét alatt elmúlik. El is múlt. Azóta is sokszor kapnak normált gyógyszert és támogatásnak homeopátiásat is. És nem hiszek benne. De azt akarom,hogy meggyógyuljanak, szóval odaviszem.

Joaquin 2008.09.19. 17:30:39

András 2008.09.19. 16:46:27
Olvass, ne csak írj. (Joaquin 2008.09.19. 16:04:23)

tamas 55 2008.09.19. 17:42:43

Elgondolkoztato, hogy ha arrol irnal cikket, hogy mondjuk az aszpirin, vagy a penicillin, vagy akarmi gyogyszer nem mukodik, szerintem nem lenne rajta ilyen aktiv vita.

Vajon miert van az "alternativ" magyarul: nem bizonyitekon alapulo, bizonyitatlan eljarasoknak es szereknek ilyen szinte vallasos hivogardaja, akik azonnal lelkesen vitaba szallnak a kritizalt humbug mellett?

jk 2008.09.19. 17:53:46

Lenne egy kérdésem. Én is allergiára szedtem homeopata gyógyszert, meg használtam szemcseppet, orrspray-t. Az egyik orrspray viszont hosszú távon "mellékhatásokkal" járt. Nevezetesen még rosszabb lett, viszketés, orrfolyás stb. Azt tudom, hogy a kezdeti időszakban ez normális, no de ez több héten keresztül zajlott (tudom, tudom, én vagyok a hülye, hogy eddig használtam :).
A kérdésem az lenne, hogy ha szerintetek nem lehetnek hatásosak ezek a dolgok, akkor az hogy lehetséges, hogy rosszat viszont tehet? És kérem, senki ne jöjjön azzal, hogy tudat alatt nem bíztam meg a készítményben, vagy morcos voltam az ára miatt! :)

figura 2008.09.19. 17:54:23

Akkor lehetne placebokontrollált tesztet csinálni, ha olyan gyógymód lenne, hogy x bajodra y gyógyszer kell. Mondjuk van ilyen is, pl. vérzéscsillapításra Arnica. De a homeopátia lényege éppen az egyediségben van, és emiatt nem megismételhetô a kísérlet. A hagyományos orvosláshoz közelebb áll, amikor valamit rutinszerûen alkalmaznak, azt nem értem, hogy legalább azt miért nem tesztelik. Mellesleg a komplex készítmények tudtommal átestek ilyen teszten, igaz, az sem hagyományos homeopátia. Kíváncsiságból én is csináltam (persze nem hivatalos) tesztet a nyáron, szúnyogcsípésre készítettem egy általános kenôcsöt (szerek alkoholban oldva, ezt bele egy illatmentes alapkrémbe). Azon megdöbbentem, hogy kb. 20 embernek kentem be a csípését, és mindenkinél működött, ami több, mint jó arány. Nem múlt el a csípés, de a viszketés 5-10 perc alatt. A gyerekem meg allergiás a szúnyogcsípésre, és pingponglabda helyett normálisra csökkent pár óra alatt, nem is ébredt fel rá éjjel. Ez persze lehetett placebó hatás, de nekem megfelelt. Ha anyag nem is volt benne, legalább méreg sem.

Lukrécia Bögre 2008.09.19. 17:58:44

biztos azért kellett megműteni az arcüreggyulladásomat, mert nem tudtam, hogy a kis fehér bogyók homopata bogyók és akkor hatnak, ha hiszek bennük.

Lukrécia Bögre 2008.09.19. 17:59:55

ja, egy kérdés: azért nem szabad mentolosat enni homopata gyogyó alatt, mert az a hit ellen dzsal?

kacsa 2008.09.19. 18:00:10

Az állatorvosokról meg a homeopátiáról csak annyit, hogy volt olyan óra ahol erről volt szó és a tanár közölte velük (én nem leszek á.o.), hogy ha a kedves gazdi behozza a kedvencét valami (képzelt) navalyával, de nem akar rá az orvos gyógyszert adni, akkor jól jön. (Azt a példát hozta fel, hogy nyugtalan a kedvenc, adnak rá valami labdacsot, amiben nincs hatóanyag, a kedves gazdinak azt a nyelve alá kell dugnia és negyed óráig simogatnia. Melyik állat nem nyugodna meg ettől...)
Úgy vagyok a dologgal, hogy amíg enyhébb a baj, addig hadd költsék erre a pénzüket a népek. Mindegy, hogy homeopátia vagy placebo van ráírva, ha hisznek benne. Ha az nekik jó... Viszont aki a rákját akarja ilyennel gyógyítani (ismertem ilyet, sajnos csak múlt időben), ott már azt mondom, hogy veszélyes.

kacsa 2008.09.19. 18:06:43

figura: Szerintem el lehetne arra is végezni a kettős vakpróbát Ha a homeopata megnézi a beteget, eldönti, hogy mi kell neki és egy harmadik ember meg eldönti, hogy az a beteg azt kap-e, vagy placebo-t. Persze úgy, hogy a harmadik ember nem mondja el egyik félnek sem, hogy mit kapott a beteg (és külsőre ugyanúgy néz ki a "gyógyszer" és a placebo).

Makumba 2008.09.19. 18:07:03

Barátaim az Úrban!

Nekem elég komoly bőrproblémám van, a bőrgyogyó közölte, hogy ezzel együtt kell élni, mert meggyógyítani senki sem tudja. Ellenben adott egy szert, ami tutin karban tartja a dolgot. Szedtem is majd' 10 éven át, ellenben az utóbbi időben, amikor belgyógyász vagy szemész közelébe kerültem, sikítva könyörögtek, hogy azonnal hagyjam abba a szedését, mert vagy a szemem vagy a májam látja kárát. Mit volt mit tenni, elkezdtem a saját szakállamra csökkenteni a gyógyszert, de tudtam, hogy ennek az orrom látja kárát. Elkezdtem keresgélni a nem hagyományos szakirodalomban, így jutottam el Dalhke professzorhoz és az általa képviselt nézetekhez, amelyek szerint minden testi tünet mögött lelki problémák állnak. Mit ad Isten, rájöttem, hogy igaza van, mert az én bajom mögött épp olyan problémákat feltételez, amelyekkel évek óta küszködöm. Innen már csak egy lépés volt Bóna Laci, akivel együtt dolgozunk majdnem egy esztendeje. Nem ígérte, hogy tutira meggyógyít, de azt mondta, mindent megpróbál. A bőrgyógyász nem akadt ki, támogatta, mert ő is érezte, hogy sok a szer. Nem tudom, mi lesz, de annyit elmondhatok, hogy egy-egy szer beszedését követően igenis vannak testi változások, lelkiekről nem is beszélve. Én senkit nem agitálok, de igazi a bibliai mondat: legyen a Te hited szerint! Ez mindenre igaz, erre is. Ha hiszel benne, segít, ha nem, nem. Egy ismerősömet szájsebészhez küldték, ahol közölték, hogy alul, a fogsor alatt kinyitják az állkapcsát, mert a cisztát csak úgy lehet kitisztítani. Beszedett két szert, a genny magától kiürült, a fogon keresztül, ami a fogorvos szerint elképzelhetetlen, ő mégis érezte, mert neki kellett kiköpnie. "Több dolgok vannak földön és égen, Horatio, mintsem bölcselmetek Álmodni képes..."

Seymour 2008.09.19. 18:32:40

Kedves vélekedők, a világról nagyon keveset tudunk, a tudomány legtöbbször egyoldalú blöff, egy kisiklott történet buta következménye, sorry. A világ ezerrétegű informatikai rendszer, a homeopátia pedig a jelenleg minden szempontból szorult emberi helyzetben a lehetséges problémakezelő módszerek egyike. A homeopátiához nem értünk, mert nem tudjuk, hogyan működik az ember, vagyis micsoda a világ. Azért nem tudjuk, mert bizonyítékokért verjük az asztalt, ez alighanem a beégett patriarchális militarizmus átka. Jobban hiszünk önmagunkkal kapcsolatban egy formaruhás szakembernek, aki mögött sunnyogva eltűnhetünk, aki persze maga is blöfföl, valamiért így szeretünk élni. Paradigmaváltás, spirituális nagykorúság, ilyesmi jut eszembe. Lásd kereszténység vs. Buddhizmus azaz kollektív apuka vs. személyes direkt felismerés, sorry. Nagy falat.

A homeopátiát nem a reklám, hanem a betegek tartották életben az elmúlt 150 évben, amikor a bőséges irodalom keletkezett. Nincs érvényes hatásmechanizmus magyarázat, mert ez a jelenleg ismeretlen (lásd fent) törvényszerűségek világa. Miért nem lehet bebizonyítani? Miért nem tudta Mesmer elfordítani az iránytűt? Lazuljunk el az ilyen problémákon. Valamiért nem szabad és ezért nem lehet bebizonyítani. Ez a nagyon finom, mindent átható dolog nem engedi ilyen bután megfogni magát. Persze létezik válasz. Hitetlenkedni mint egy nagymama... időhúzás.

Elmélet helyett van azonban számos gyakorlati recept, ha kevesebb szenvedéssel akarsz szülni, nem akarod mérgezni antibiotikummal, szteroiddal stb a szeretteidet, vagy egyszerűen szeretnéd elkerülni a krónikus problémákat és végső esetben az eutanáziát sorry. Jan Scholten, Rajan Sankaran, Vithoulkas neveket ajánlom. Tájékozódásképpen, mert ők sem mogulok, rutinjuk van, magyarázatuk nincs. A homeopátia a valóságra hat, nem az interpretációra, rendszer, ha megismerhető egyáltalán, magasabb szinten van.

A homeopátia jó, de nincs készen. Mindenki bizalommal kísérletezzen magán, szerrel óvatosan, leginkább a megértéssel -- ez a holisztikus szemlélet, hiszen csak egyetlen 100%-ról van tudomásunk, és ez az ego. Előre lányok! (és srácok) :))

SF 2008.09.19. 18:34:51

Jó ez a bejegyzés!

Én azon voltam nem is olyan régen kiakadva, hogy az autizmust akarják homeopátiával gyógyítani. Egy Tinus Smits nevű holland valaki, aki orvosnak képzeli magát, azt állítja, hogy az autizmust az oltások váltják ki, amit az ő módzserével el lehet múlasztani. Az nem zavarja, hogy az autisták agyának a normálishoz képest megváltozott a mitázata...
A cukorgolyók mellé eszméletlen mennyiségű vitamint adagoltat pici gyerekeknek. A szülők persze látják a hatást (3000 mg C-vitamin már fosat rendesen, meg közben szétcseszi a gyerek veséjét), és hisznek.

Alaposan körbejártam a témát pro és kontra, majd írtam egy szkeptikus hangú cikket.
Sokan felhördültek, majd egyikük le is vezette nekem, hogy mi mindent vett észre a gyereken, amit a kezelés előtt nem látott (na ja, mert még ezek a gyerekek is fejlődnek, néha csak úgy maguktól, mint a normálisak), és tulajdonképpen nem is drága a kezelés. Súlyos tízezrek repkedtek a levegőben.
És ha jól belegondolok, itt még nincs vége a dolognak, mert a sok felesleges szertől kialakult betegségeket is kezeltetni kell majd, ami újabb tízezrekbe kerül majd.
Tényleg, tulajdonképpen nem is drága...

ern0 · http://linkbroker.hu/ 2008.09.19. 18:36:10

Zsuzska: a placebó nem csak azoknál működik, akik megértik a gyógyszer lényegét, hanem állatok, gyermekek esetén is.

A placebó-kezelés sok esetben jó, de azért egy egész "iparágat", jelesül a homeopátiát erre alapozni gáz, pontosabban etikátlan.

lufi 2008.09.19. 18:38:42

de van egy sokkal egyszerűbb dolog, megfáztál, ha elmész orvoshoz, akkor felír antibiotikumot, orrcseppet, köhögésre valamit, talán ennyivel megúszod, na most ugye ott vannak a mellékhatások, csak az antibiotikumnál a bélflóra károsodása, nőknél plusz másik flóra károsodása és nem jössz rendbe 5-7 napanál hamarabb, ha nem mész orvoshoz hanem otthon maradsz iszod a meleg teát mézzel, citrommal, eszel sok narancsot, fekszel nyakig betakarózva, szopogatsz a torkodra valami mentholos cukorkát, megeszed a mami "gyógylevesét" esetleg ha lázas vagy beveszel egy lázcsillapítót, de jobb a priznic, akkor is 5-7 nap alatt jössz helyre, viszont nem bombáztad a szervezetedet semmi kémiai cuccal, ezt is nevezhetjük homeopátiának :))

ern0 · http://linkbroker.hu/ 2008.09.19. 18:45:28

Seymour: a tudomány arra is ismer eljárást, amikor valaminek a hatásmechanizmusa nem ismert, ezt a különleges eljárást úgy hívják, hogy: "teszt".

Sok esetben nem is lehet máshogy meggyőződni valamiről, mert pl. annyira "kicsi", vagy nem lehet rámérni a folyamatra, mert akkor belezavarunk, ekkor csak a végeredmény áll rendelkezésre.

De a teszt az ismert hatóanyagú szereknél is kötelező, minden gyógyszer nagyon kemény teszten esik át, mielőtt a patikába kerül. Ez alól csak a homeopátiás szerek a kivételek (ez is megér egy misét, hogy is van ez).

Silver 2008.09.19. 19:04:56

"Az mai fejlett orvostudomány sajnos az esetek nagy százalékában tüneteket kezel anélkül hogy a belső folyamatokat teljesen értené. (ezzel a homeopátia sincs másképpen!)."

A homeopátia éppen ehhez akar közelíteni. Nem olvastam végig a kommenteket, ezért lehet h ismétlek, de a gyógymód lényege, hogy a felhigítás módszerével kioldják az információt az anyagból - azt az információt, aminek a hiánya a szervezetben a betegséget (nem megfelelő működést) okozza. Az egy másik dolog, hogy az egész hirtelen felkapódott és az orvosok sem annyira értenek hozzá, ezért nem mindig használ. Harmadik dolog, hogy nem minden embernél ugyanaz az információhiány okozza ugyanazt a betegséget (vagy ugyanazon információhiány más betegséget okoz), ezért nem lehet "köhögés elleni" homeopátiás gyógyszert készíteni vagy hasonló. Ennyi, erről fölösleges vitatkozni, mert egyikünk sem ért hozzá annyira. A placebonak meg kb semmi köze ehhez.

ment_a_lista 2008.09.19. 19:25:28

Lenne néhány dolog amit nem tudok/értek. Legyen szíves valaki válaszolni.
1., Homeopátiás hatóanyagot, ha valaki kitalálja akkor azt vizsgálják hagyományos módon. pld. fájdalomcsillapítót hot plate teszten. Mennyi ideig tart, míg a kitalálástól a bolti polcig eljut egy ilyen készítmény? Van-e Phase I-II-II vizsgálat? Van-e egyáltalán valami hatást bizonyító tesztsorozat? Mennyibe van a gyártónak, míg a kezdetektől a végéig eljut a fejlesztés?
2., Ha a víz "rezgés-infomáció emlékező" tulajdonságán alapszik a "hatás", akkor ez nem veszik el mikor vizeletként ürül? Esetleg még akkor is emlékezik a víz? Szennyvízként csatornában? Dunában?

TaDaM 2008.09.19. 19:50:27

"Sok évvel ezelőtt magam is írtam egy (szerintem) objektív cikket erről a (...)"
ezen a mondaton nagyon-nagyon sokat nevettem.

kacsa 2008.09.19. 20:02:48

Silver: Valaki megmondhatná, hogy miféle információt old ki, mert baromi jól hangzik, de erre nekem még nem válaszolt senki értelmesen. Nekem hiába mondják, hogy megjegyzi a víz, meg átveszi az energiát... (a mozgási-, hő-, stb. energiát azt elhiszem). Az igaz, hogy egy "homeopátiás" szerre én is esküszöm: ez pedig a házi pálinka (szigorúan higítatlanul!). Torokfájásra és mindenféle "hasi" problémára nekem be szokott jönni :) Ja és felrázva, nem keverve!

Kocsisné Róza 2008.09.19. 20:13:31

A gyógyszeripar által kifejlesztett szerek hatásossága is csökken az idő múlásával. Amikor pedig már szabadon forgalmazhatók, és leesik az áruk, már senkinek sem kellenek. Sőt, sokszor kiderül, hogy éppenséggel ártalmasak...

tamas 55 2008.09.19. 20:18:33

Ment_a_lista: a hp szert nem vizsgaljak hatasra!

Azt nezik, hogy tomenyen okoz-e tunetetek, ha okoz, akkor higitjak es gyogyszernek tartjak az a tomenyen okozott tunet ellen.
Soha nem tesztelik le, hogy hatasos-e.

Sandor11 2008.09.19. 20:24:51

Nagyon komoly allergiás bőrjelenséget -ami előző terhessé kapcsán több mint egy hónapig tartott- fújt el 2-3 nap alatta homeopátiás kezelés. A viszketés (ami gyakorlatilag teljes alvásmegvonást okozott az előző szülés után) egy nap alatt elmúlt, a bőrön össszefolyó urtikáriák feloszlásához kellett a hosszabb idő.
Csak megjegyzem, a betegségre nincs gyógyszer, csak a hűsítő kenőcs (alig ért valamit), végső esetben szisztémás steroid (iszonyú sok mellékhatása lehet), amitől inkább tartózkodtunk.

béna 2008.09.19. 20:25:24

kacsa: az anyagból kioldott információ, a víz rezgés-információ emlékezete, a hús perdületi energiája és a hasonló rettentóen okos dolgok arra valók, hogy a szokásos módon gondolkozó ember és az efféle varázsigékkel dodálózok közt akkora szakadék legyen, hogy ne nagyon tudj fogást találni rajta. Mindenféle alap nélkül kinyilatkoztatnak egy-két axiómát és csólolom. Ha megpróbálod a jelen tudomány medrébe terelni a vitát akkor ezekre hivatkozva elutasítanak, mert az a legegyszerűbb. Nem nagyon érdemes ilyeneken vitatkozni. Ha náluk működik a dolog akkor legyenek boldogok.

Fürkész 2008.09.19. 20:48:00

Amikor ezt a blogot olvasom, mindig megnyugszom, hogy a tudományos orvoslás mennyivel alaposabb a természetgyógyászatnál.

Aztán ha megbetegszem, elmegyek orvoshoz, megvizsgál, felír két gyógyszert, nem működik. Megint elmegyek, felír két másikat, az sem működik. Aztán már nem megyek el, és egy idő után elmúlik magától a betegség.

És aztán hasonló sztorikat hallok a családomtól, a barátaimtól.

Ilyenkor elszomorodok, hogy a magasból a tudományos orvoslás alaposságát hirdető dokiknak sincs fogalmuk arról, hogy mi történik egy betegben.

Silver 2008.09.19. 20:48:52

A világ működésének alaptörvényeit oldják ki az anyagokból, a különböző ősideáknak megfelelő ásványból, növényből vagy állatból. A pontos metodológiát nem ismerem, mert nem vagyok orvos, de egy fejezet erejéig tudom ajánlani Thorvald Dethlefsen - A sors, mint esély című művét, ahol erről ír. Persze az egész könyv elolvasása segít a megértésében. (Sokat ír benne egyébként pont az ok-feltárás alapján történő gyógyításról is, ha valaki épp ezt hiányolja). Az információ egyébként miért ne lehetne benne a vízben? A világ működik, nem? Az való igaz, hogy ez a gyógymód közelebb visz az ezotériához, úgyhogy akit ez irritál, annak ezt úgysem fogja bevenni a gyomra.

"..magas szakmai és megfelelő metafizikai asztrológiai képzettséggel rendelkező német orvosok (Thorvald Dethlefsen és Rüdriger Dhalke) már azt is kimutatták, hogy a szervezetünk tulajdonképpen a test szintjén mutatja fel és mutatja ki mindazt, amit a tudattalan érzés- és képzeletvilágunkba lesüllyesztünk, amivel nem akarunk foglalkozni, amiről nem akarunk tudomást szerezni, amivel nem akarunk szembenézni." (mezvirag.hu)

Tehát az orvosnak egyszerre kell(ene) ismernie betegét és a gyógyszert is, és nem csak felszínesen. Ez már nem csak tüneti kezelés lenne így.

Mamox69 2008.09.19. 20:52:58

Szerintem a hp placébó-hatásának egyik fontos összetevője az, hogy "az egész embert próbálja kezelni2. Rohanó világunkban a legtöbb ember már attól is meggyógyulhat, ha egy kerek órán keresztül kibeszélheti magából a baját, akár testi, akár lelki baja van, ha valaki odafordul, ha valaki meghallgatja.
Különben ekkora bizniszt kihagyni, mint a szőlőcukorba került molekulányi mennyiségű hatóanyag, tök bosszantó... Egyszer végigszámoltam a dolgot (közgazda vagyok, szakmai ártalom a költség-haszon elemzés).Ma már luxushajóm lehetne a világ összes tengerein, ha én találtam volna fel. ;)

Hurkamama 2008.09.19. 21:26:14

Nekem is többször hatott mar homeopatias szer különböző betegségekben. A terhessegem alatt is kizárólag azt hasznaltam, különösen, hogy mást nem is lehetett. A placebo hatás bármilyen gyógymódnál igen komolyan működik, ne kizárólag a homeopátiával kössük össze. Amúgy Semmelweis Ignácot is kiközösítette az orvos társadalom, mert akkor még nem volt bizonyítható=látható a sok baktérium a boncoló orvosok kezén. Ergo hülyeség volt a fertőtlenítős kézmosás...
Simán el tudom képzelni, hogy pár év múlva a homeos bogyókban is kimutatják valahogy a hatóanyagokat. De az emberek többsége - főleg az európai kultúrkörben - csak azt hiszi el, amit lát.
A kínai orvoslás, ami ugye több ezer éve hatékonyan működik, szintén nem bizonyítható a mi európai módszereinkkel. Sőt, az igazi kínai gyógyítók nem is igyekeznek a világot tájékoztatni, csak a tanítványaiknak adják át a tudásukat, ami működik.
A világ népességének 90%-t mind a mai napig NEM az un. európai/amerikai gyógymódok szerint gyógyítják.

Nádori Gergely 2008.09.19. 21:35:51

Érdekesek ezek a történetek, de sajnos semmit sem jelentenek az objektív hatékonyság szempontjából. Ahhoz ugyanis az kellene, hogy legyen kontroll vizsgálat és semmilyen más kezelést ne kapjon az illető, valamint az se baj, ha statisztikai sokaságon történik a vizsgálat.
Ha egyébként az információ a lényeg, akkor azt talán elég lenne belesúgni a beteg fülébe :)
Semmelweis Ignácot pontosan ez a fajta kontroll vizsgálatos teszt igazolta és ezért hittek neki egy idő után. A homeopátia kétszáz éve van itt és még nem igazolta ilyen módon semmi.
Az tény, hogy a világ népességének egy részét nem a tudományos orvoslás szerint gyógyítják, de érdekes módon azokon a helyeken nagyobb a csecsemőhalandóság és lényegesen kisebb a várható élettartam. Ugyanígy ezeken a területeken is, ha megengedhetik maguknak inkább a tudományos orvoslást választják. Japánban pl. ugyanolyan szerepe van a keleti orvoslásnak, mint minálunk.

Silver 2008.09.19. 21:47:54

"A világ népességének 90%-t mind a mai napig NEM az un. európai/amerikai gyógymódok szerint gyógyítják." - elég sokan meg is halnak...

Mamox69
A homeopátiás gyógyszer nem csak tejcukor/víz és egy db molekula, hanem sok fázist tartalmazó gyártási folyamat. Ezek a rázógépek is pénzbe kerülnek. Mellesleg nem hiszem, hogy jobban meggazdagodott volna belőle bárki, mint a hagyományos gyógyszerekből....

tamas 55 2008.09.19. 22:30:03

Silver, nem az szamit, hogy ki mennyit keres rajta, hanem az, hogy a vevo meggyogyul-e tole, vagy hatastalan szemetet vasarol.

A legendak azt sugalljak, hatasos gyogyszer.

A bizonyitekok azt mondjak, hatastalan szemet. Arra is van magyarazat (fentebb olvashato) miert tunik hatasosnak, ha nem korrekt modon vizsgaljak, ha nincs vizsonyitasi, osszehasonlitasi alap.

Hurkamama 2008.09.19. 22:35:25

Nem feltétlenül csak az elmaradott világrészekre,pl. fekete Afrikára kell gondolni. Kelet-Ázsiában igen szép kort megélnek az emberek, de nem csak ott. Mindemellett én nem kardoskodom sem egyik, sem ásik módszer mellett és ellen sem. Mindössze nyitott vagyok elfogadni olyasmit is, ami más, mint az általam megszokott, megértett... Az a legjobb, ha minden tudományból kiszedjük a leghatékonyabb dolgokat és ötvözve, vagy felváltva tudjuk alkalmayni egyénre szabottan. Nem kedvelem a szemellenzős rajongást és tagadást sem.

Visszakanyarodva a homeopátiához, számomra az is megnyugtató, hogy sok természetgyógyászati módszerrel ellentétben ezt csak valódi orvosok végezhetik. Az én homeos dokim egy korányis tüdőgyógyász. Nagyon alapos, mély tudású szakember, hiteles személyiség.

ment_a_lista 2008.09.19. 22:58:15

"Soha nem tesztelik le, hogy hatasos-e. "
Tamas 55, én is így gondoltam. Se hatás, se mellékhatás (se toxikológiai vizsgálat, nincsenek metabolitok stb)

Kocsisné Róza
"A gyógyszeripar által kifejlesztett szerek hatásossága is csökken az idő múlásával. " A lázcsillapító, vérnyomáscsökkentő, gyomorsavszekréció-gátló stb. szerek hatása 30, 20, 10 éve és 20 év múlva is ugyanolyan mértékű! Hogy is van ez?
"Amikor pedig már szabadon forgalmazhatók, és leesik az áruk, már senkinek sem kellenek. " Épp ellenkezőleg, mikor generikussá (bevizsgált gyógyszerek mindig, a legelejétől is, szabadon forgalmazhatóak, ami vényköteles az elején az később sem lesz vény nélkül kiváltható!) válnak a készítmények, akkor csap le rá egy rakás gyártó és még mindig nyereségesen állítja elő, mert akkora a kereslet.

H2SO4 2008.09.20. 10:33:13

Én azt szeretném, ha minden orvosi rendelőre ki lenne írva, hogy az ott dolgozó orvos homeopata-e és akkor mindenki tudná, hogy hova jött. Az is ki lenne írva, hogy melyik gyógyszergyár "márkaszervize".

Vagy pedig lenne egy váltókapcsoló a rendelőbe való belépés előtt is lehetne tényeken alapuló üzemmódot kapcsolni és a másik állásban hókuszpókusszal kevert megoldást.

Az is lehetne, hogy a homeopátiával foglalkozó orvosok (akik komoly biokémiát is kellett, hogy tanuljanak) nem diplomát kapnának, hanem egy üvegcsét, melyben a diploma oldott állapotban van icurka-picurka koncentrációban.

tamas 55 2008.09.20. 17:28:45

H2SO4

Egy apro kiegeszites, ha megengeded: a higotott oldott (es razogatott) diploma ellentetes hatasu, mint a tomeny diploma, ezt ne felejtsuk el. "Gyogyitja" a diplomat.

amanita 2008.09.30. 14:31:18

Hm egy homeopátiás orvos szemét megműteném végbélen át egy belezőkarmolóval. Csak hogy JOBBAN LÁSSA hogy vizet rak a fiolába.

Az aneszteziológus adna neki C100-as hígítású altatót hogy tutira kiüssük a tudatát amíg tart a műtét.

Felépüléskor hónapokon át LM10-es hígítású morfiumot kapna, fájdalomcsillapításként.

tamas 55 2008.09.30. 17:25:12

Kedves Galoca,
felreerted a homeopatia elvet.

A C100 higitott altato elenkito hatasu a HP szerint.
A HP higitott morfium noveli a fajdalomerzest.

Altatni utogetve higitott koffeinnel kell HP szerint (15-szor razva eloblitett kavescseszebol par csepp mosoviz nagyon jo altato).

HP fajdalomcsillapitot nem tudok elkepzelni, mivel nem ismerek olyan szert ami novelne a fajdalomerzest (lehet, hogy letezik, de en nem ismerek olyat). Azt kene razogatva higitani.

Felagund 2008.10.01. 15:58:34

tamas 55: naloxon ;) bénítja az endogén morfinreceptorokat, és hiperalgéziát okoz ;)

Hígítsátok, aztán hajrá :D

tamas 55 2008.10.01. 19:09:26

Koszi, a hiperalgezi jo kulcsszo, igy kiderult, hogy kacscsoru emlosallat merge is ilyen hatasu, a platelet agrregalo faktor is mukodne, csodalom, hogy meg nem kaphato HP fajdalomcsillapitokent.
Szerintema kacsacsoru-toxinnak nagy sikere lenne.
Platypustox C15 vagy PLatitox D30

kamu bela 2008.10.05. 10:32:31

A homeopátiával kapcsolatban vagy egy-két érdekesség

Először is leszögezném, hogy a homeopátia elmélete badarság, azonban ez még nem zárja ki a módszer hatékonyságát.

Sajnos a mindennapi tapasztalat azt mutatja, hogy a homeopátia működik, akármennyire is fáj ez nekem személy szerint. :(

Sajnos a placebós klinikai kisérletek a homeopátiát se pro, se kontra nem tudják megerősíteni, ugyanis ilyeneket a módszer jellege miatt nem lehet elvégezni a gyakorlatban. Nem találsz egy kontrollcsoportnyi személyt, ahol ugyanaz az alkat, ugyanaz a tünetegyüttes fenáll ugyanannál a betegségnél.

Ez kicsit furcsán hangzik, de megmagyarázom.
A placebós teszthez kell egy csoport, ahol ugyanarra a betegségre ugyanazt a gyógyszert adjuk, és ugyanazt a hatást várjuk. Péládul: mindenki TBC-vel fertőzött. A gyógyszer hatása, hogy meggyógyul a beteg, a placebo hatására meghal.

Nos, a homeopátia nagyrészt alkati szerekből áll. Kicsit különböző embereknek, kicsit különböző tünetekre és ugyanarra a betegségre nagyon különböző szereket kell adni.

Gyüjtsél be ilyen pacienseket egy klinikai vizsgálathoz, és adagold nekik a különböző szereket naponta, félnaponta! Ugyan, lehetetlen.

Ezért gyakorlatilag képtelenség homeopátiás szerekből klinikai vizsgálatokat csinálni.

Innen a terület kvázitudományos jellege.

A módszer az emberi tapasztalat és intuíció légvárára van alapozva, mindenféle tudományos modell nélkül. Ilyen az akupunktúra is, ami a homeopátiához hasonlóan, korlátozottan működik, azonban senki nem tudja miért.

Nádori Gergely 2008.10.05. 10:48:37

Az akupunktúra hatásmechanizmusáról tudunk ezt-azt:
en.wikipedia.org/wiki/Scientific_theories_regarding_acupuncture

Az akupunktúra bizonyított hatékonysága igen korlátozott és érdekes módon ugyanolyan jól működik, akárhová döfködik a tűket.

Nem lenne lehetetlen a homeopátiára kontrollált kísérletet végezni:
a) különböző homeopaták mennyiben egyeznek meg a diagnózisukban?
b) egyik csoport a homeopata által előírt szert kapja, a másik egy másik homeopátiás szert vagy placebót, de még az orvos sem tudja, hogy az általa odaadott bogyókban van-e valami (bár ez lássuk be a homeopátia esetén elég kérdéses amúgy is), kellően nagyszámú mintán már lehet statisztikai analízist végezni
c) ha ilyen nagyon egyedi és holisztikus a dolog, akkor mire véljük a fél házat betakaró oscillococcinium hirdetést, ami egyszerűen a megfázáson segít?

Ha valami nem vizsgálható tudományos módszerrel, az esztétikai vagy teológiai kategória, a homeopátia egyik sem.

Fikusz Kukisz 2008.10.20. 22:46:51

Én csak azt szeretném mondani, hogy szerintem az információ amit kioldanak az igenis létezik, mindenki láthatja pl.ha valaki sok alkoholt iszik, akkor is kioldódik belőle az információ, azért beszélnek a részegek annyit. Ha meg még többet isznak, előfordul, hogy egyszerre egy csomó kioldódik oszt sugárba folyik ki a szájukból, és népi megfigyelések szerint mindig van benne répa is. :)
Bocsi de ettől az "emlékező víz"-től meg a hasonlóktól mindig lefáradok...
süti beállítások módosítása