A béka marad

A biológiával kapcsolatos tévhitek, félismeretek, félreértések tisztázása.

Ötletek

Ha bárki bárhol lát, olvas olyasmit, amiről úgy gondolja, érdemes lenne foglalkoznunk vele, vagy csak választ keres valamilyen biológiával kapcsolatos kérdésre, írjon az ng (kukac) akg (pont) hu címre és igyekszünk utánajárni és foglalkozni a témával.

Creative Commons

Creative Commons Licenc

Utolsó kommentek

Zöldség vagy gyümölcs

2008.04.05. 20:36 - Nádori Gergely

Vannak kérdések, amik igazán a biológusra tartoznak. Sok évszázados, az emberiség életét megkeserítő dilemmákat lehetne megoldani, ha valaki venné a fáradságot és megkérdezne egy biológust. Ilyen alapvető kérdés az is, hogy vajon a paradicsom zöldség vagy gyümölcs? János barátom, aki lelkes antivegetáriánus volt és semmilyen zöldséget nem evett, a főtt kukoricát gyümölcsnek minősítette és vígan falatozta. A paradicsom mibenléte állandó vita forrása lehet, ha bárhol leül a társalgás érdemes bedobni ezt a témát.



Az ügy még az USA Legfelsőbb Bíróságát is megjárta, ahol 1893-ban a Nix vs. Hedden ügyben született döntés a nagy kérdésről (a zöldség-ség javára).
Hogy magunk is dönteni tudjunk, a természettudós kedvenc taktikájához folyamodunk: megvizslatjuk a definíciókat. Ha már tudjuk, hogy mi a gyümölcs és mi a zöldség pontos meghatározása, akkor már könnyedén dönthetünk is. A gyümölcs a növény húsos termése, mondja a szótár. Ebben az esetben nincsen gond, hiszen a paradicsom a növény termése (típusát tekintve húsos bogyó termés), tehát a paradicsom gyümölcs.
Ha ez így van, akkor gyümölcs a kukorica is, de a paprika, a tök és a padlizsán is. Az almát viszont ki kell zárnunk ebből a klubból, az ugyanis nem valódi termés, merthogy a virág körüli vacokból képződik, ami körbenövi a valódi termést.
Természetesen megpróbálkozhatunk a másik irányból is és megnézhetjük, hogy illik-e a zöldség meghatározása a paradicsomra. Itt viszont az a nehézségünk támad, hogy  nem találunk olyan egzakt definíciót, amivel dolgozhatnánk. A zöldség ugyanis elsősorban nem tudományos, hanem  gasztronómiai és köznyelvi kategória ez a kettő pedig sokkal  slamposabb, mint a természettudomány. A zöldség valami olyasmit jelent, hogy a növénynek az a része, amit megeszünk, de nem túl édes, ami túl sok dolgot jelenthet. Lehet a növény termése (uborka, dinnye), virágja (karfiol, brokkoli), szára (karalábé, retek), levele (káposzta, spenót), levélnyele (rebarbara), gyökere (sárgarépa, pasztinák) vagy akár a magház elhúsosodott szőrei is (narancs, grape fruit).
Túl sokat azért nem érdemes töprengeni, mert a végén még így járhatunk:

A bejegyzés trackback címe:

https://beka.blog.hu/api/trackback/id/tr23412843

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

megahéja 2008.04.06. 11:14:30

Jó kis poszt! :-) Ezen már én is sokat gondolkodtam, különösen a 90 napos fogyókúra gyümölcs-napjai alatt, amibe előszeretettel iktattam be 1-2 lityi paradicsomlevet. :-)

De plííííz alaki írja át a valyont vajonra a 4. sor elején mielőtt kiesik a szemem :-)

2008.04.06. 11:47:14

Szerintem zöldség, meg is mondom miért.

Az én definícióm szerint a gyümölcs az, aminek önmagában is van élvezeti értéke. Pl. almát, cseresznyét önmagában az ízéért eszik az ember. A zöldség viszont kiegészítő, vagy a levesben, vagy a krumplihoz, de magában az ember nem eszik hagymát, vagy paradicsomot (kivétel: van aki répát, és zöldborsót is szeret minden egyéb nélkül enni). Így az elméletem valószínűleg megbukott. Különben is ott van a dió meg a mogyoró, az micsoda?

Az új elméletem tehát az, hogy van a zöldség, van a gyümölcs, és van az egyéb, besorolhatatlan növényi termés. Így viszont továbbra is kérdés, hogy a paradicsom zöldség, gyümölcs, vagy besorolhatatlan egyéb termés.

Itt feladom...

mestska 2008.04.06. 11:47:16

hát igen, mikor egészen apró gyermek voltam, már akkor megzavartak ezzel a kérdéssel. Az általam ugyanis zöldségként fogyasztott paradicsomot mindannyiunk kedvenc Ablak-Zsiráfja a gyümölcsök oldalra tette, szépen oda volt rajzolva a paradicsom az alma, barack, meg a ribizli közé.

Inimma 2008.04.06. 12:08:01

Amiben van mag, az gyümölcs. Amiben nincs, az zöldség. Ilyen egyszerű. A banán is gyümölcs, mert csak a nemesített fajtákban nincs mag. De ugyanígy gyümölcs a mag nélküli szőlő is.

valaki 2008.04.06. 12:12:10

anno a kertészetin is természetesen felmerült, és a válasz az volt, hogy bizony a zöldség/gyümölcs dolog gasztronómia nem természettudomány. A leginkább megfelelő definíció egyébként az, hogy a fás (vagy elfásodó) szárú növények ehető részei a gyümölcsök, a lágyszarúak a zöldségek. (itt csak a dinnye a bibi: az ugyanis eszerint zöldség)

wmiki · http://kigondoltam.blog.hu/2014/07/20/stephen_hawking_538 2008.04.06. 12:14:41

ej, úgy látszik a szent tudomány már megint nem tud igazságot szolgáltatni

BlueBunny · http://bluebunny.freeblog.hu 2008.04.06. 12:19:41

Segítek:
A paradicsom az pirosság.
Az éretlen paradicsom, na az a zöldség!

Porcelán az elefántboltban 2008.04.06. 12:38:09

Ami sózva, fűszerezve is jó, az zöldség.

Gyümölcs: édes, önmagában vagy desszertként fogyasztható. Főzésnél az édes íz kedvéért használjuk. Sóval. borssal undorító.

Gesztenye vajon mi?

ll 2008.04.06. 13:09:55

A savtartalmúak a gyümölcsök. Így a paradicsom is.

asdfsffgdfv 2008.04.06. 13:09:59

na akkor mondjon nekem valaki lágyszáró növényt aminek a termése gyümölcs vagy olyat ami ami kíbír egy telet és újra elkezd teremni , na ugye egyértemű hogy zöldség a paradicsom
na a gesztenye érdekes az olyan mint a gomba :D kicsit kakuktojás

a paradicsom sózva jó

madz 2008.04.06. 13:21:59

inimma, akkor a cukkini meg a padlizsán is gyümölcs?

Porcelán az elefántboltban 2008.04.06. 13:44:46

Lágyszárú: eper, dinnyék,
banán savas-e?
a paradicsom cukrozva IS fincsi.

És mi van a sütőtökkel?

szanna 2008.04.06. 13:57:04

"Ha ez így van, akkor gyümölcs a kukorica is" - szerintem nem, mert a kukoricának nem húsos termése van, hanem száraz szemtermése

Porcelán az elefántboltban 2008.04.06. 15:26:44

És miért nem lehet karfiolt kapni a virágárusnál?

Té, mint Tamás 2008.04.06. 18:29:28

És mi van akkor, ha a paradicsom zöldség _is_, és gyümölcs _is_? Ki mondta, hogy a két kategória kizárja egymást?

gvi (törölt) 2008.04.07. 14:41:25

Inimma: magos zoldseg: paprika, tok, paradicsom ;)

Egyszer azt hallottam a radioban, hogy ami savas az gyumolcs, ami meg lugos a zoldseg.

Emo" 2008.04.14. 09:19:56

Karfiolt ugyan nem lehet hapni a virágárúsnál, de káposztát igen, de ott már díszkáposzta a neve. gyönyörű lila-zöld fodros, egy pszichedelikus fantázia.

Kertész 2008.04.26. 21:54:03

Okleveles kertészmérnökként kijelentem, hogy a paradicsom kertészettudomány szempontjából zöldség.

A kertészettudományban alapvetően a fásszárú kertészeti növényeket nevezzük gyümölcsnek és a nem évelő lágyszárúakat zöldségnek. Ezen besorolás alapján a görögdinnye és a sárgadinnye is zöldség.

Természetesen vannak kivételek. Hagyomány okán került a hazai besorolásba a szamóca (úgyis mint földieper) a gyümölcsök közé, a spárga (mint évelő) a zöldségek közé.

Tehát van évelő zöldség és lágyszárú gyümölcs is.

De ez is csak egy megközelítés.

acsa 2008.04.28. 22:55:42

Dehogynem jó a gyömülcs sóval! Eleve van bennük só, másrészt nagyon finom az érett citrom kevés sóval magában :)
És a gyümölcsös süteménreceptekben is van sokszor só.

Sajnos Mo. a zöldséget tényleg lefokozzák leves/köretbetétnek. Szinte mindig alaposan hőkezelik, ezzel tönkretéve sok pénzért vett értéküket. Túlzott sózással meg elveszik ízüket. De hát ez a "közízlés". Egymillió légy nem téved. Pont. Tisztelet az ügyes szakácshajlamú kivételnek.

Ormótlan · http://bogaras.blog.hu 2008.07.09. 05:48:11

A legklasszikusabb definíció szerint: gyümölcs az, amiből pálinkát lehet főzni.

Ki ivott már paradicsompálinkát? ;-)

Annyira hülye egy dolog ez a szokás, hogy mindent be kell skatulyázni...

valójábannemberci 2009.06.09. 17:54:17

@Ormótlan: így van, de egészen pontosan úgy hangzik, hogy gyümölcs az, amiből gyümölcspálinkát lehet főzni. Lévén a vodka is pálinka a maga módján, de nem gyümölcspálinka. ;)
@attack: az nem paradicsomból készül, hanem paradicsommal. ;]

attack 2009.06.13. 22:59:16

Persze, tudom… :-) csak vicc volt…
Amúgy a vodka valamilyen gabonából, esetleg burgonyából készül. Viszont a burgonya a paradicsom „rokona”, tehát talán gyümölcs… (?)
Gyümölcspálinkát CSAK gyümölcsből lehet készíteni! Ez így logikus, és az uniós szabályok szerint is csak a gyümölcsből erjesztéssel, lepárlással készített szeszesitalt szabad pálinkának nevezni.
Viszont: egyes definíciók szerint az eper nem gyümölcs, mivel nem magházas… a magok kívül vannak.
Mégis van eperpálinka…
süti beállítások módosítása